Webhotel priser

Med de enkelte udbyderes forskellige måder at angive deres webhotel priser på, kan det være svært at gennemskue hvilken løsning der rent faktisk er billigst. Når du køber plads til din hjemmesider betaler du for en række forskellige ting. Dels er der de priser som det nemt at finde på udbydernes hjemmesider, altså abonnementsprisen pr. måned. De forskellige udbyderes webhotel priser svinger meget - lige fra 1 krone pr. måned til flere hundrede kroner pr. måned. Som hovedregel kan man sige at pris og kvalitet hænger sammen, men det gælder langt fra altid. Én udbyders webhotel til 10 kroner om måneden kan sagtens være bedre end en anden udbyders løsning til 50 kroner pr. måned. Derfor er det naturligvis vigtigt at du undersøger de enkelte udbydere grundigt inden du beslutter dig for, hvilken du skal vælge. Læs f.eks. andre kunders anmeldelser af de udbydere du overvejer. Her på siden kan du finde en række anmeldelser af de mest populære webhoteller. Én anmeldelse er dog ikke nok. Langt de fleste udbydere har haft problemer på et tidspunkt, hvilket så er gået ud over nogle uheldige kunder. Du skal derfor ikke dømme en udbyder på én negativ anmeldelse. Hvis du derimod kan se at der er en del personer der har haft dårlige oplevelser med et webhotel, så bør du nok holde dig fra dette (også selvom de er billige).

Men udover abonnementsprisen, så er der altså flere andre udgifter du skal tage højde for når du køber webhotel. Dels koster det noget at få oprettet/flyttet dit domæne (nogle steder er flytning gratis), og dels skal du også betale for oprettelse af selve webhotellet. Derudover kan nogle udbydere være så luskede at de sætter deres webhotel priser meget lavt, men så opkræver de til gengæld en årlig opretholdelses-afgift (som de naturligvis ikke skilter med).
Nogle udbydere tager desuden et større gebyr hvis man betaler med bestemte kreditkort, eller et gebyr hvis man ønsker en papirfaktura tilsendt. Disse ting skal du altså være opmærksom på når du sammenligner webhotel priser.
Endelig er der hele problemet omkring trafik. Langt de fleste udbydere skilter med at de har fri trafik, selvom de i realiteten ikke har det. I produktoversigten står der sikkert at de har fri trafik, men hvis man læser i deres forretningsbetingelser, er der kun fri trafik op til en hvis grænse (og så er det jo ikke fri trafik). Man skal så betale for den ekstra trafik som overstiger denne grænse. Hvis din hjemmeside har mange besøgende, er mængden af inkluderet trafik altså også meget vigtig.

Sammenligning af webhotel priser

Nu skulle du være godt rustet til at sammenligne de forskellige webhoteller. Og som du kan se er det vigtigt at se sig for. Der findes dog også nogle gode værktøjer der kan hjælpe dig. Til sidst vil jeg blot minde om at det vigtigste ved et webhotel ikke er prisen, men derimod at det virker. Tænk f.eks. på hvad det vil koste dig af tabte besøgende/salg/goodwill, hvis din hjemmeside er nede en weekend.